آکادمی تیپاکسآکادمی تیپاکس
  • ای تیپاکس
  • مای تیپاکس
  • اخبار
  • آموزش
Search
راهنمای کامل پلتفرم ای تیپاکس
آرمین محمدیان1403/12/19 6:51:35

راهنمای جامع ای‌ تیپاکس

ای‌ تیپاکس، پلفترم فروش سازمانی تیپاکس که با هدف بهینه‌سازی و ساده‌سازی فرآیند ارسال کالا برای تمامی کسب‌وکارها طراحی شده است. با استفاده از ای‌ تیپاکس دیگر نیازی به مراجعه حضوری به نمایندگی‌های تیپاکس و یا تماس تلفنی برای جمع‌آوری و ارسال بسته‌ها نیست.

در این مقاله به آشنایی با پلتفرم ای‌ تیپاکس و نکات مهم استفاده از آن می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانید

آموزش تصویری نحوه استفاده از پلتفرم ای تیپاکس

در ویدیو زیر نحوه ایجاد حساب کاربری در ای تیپاکس، تکمیل اطلاعات حساب کاربری، آشنایی با بخش‌های مختلف این پلتفرم، چگونگی ثبت سفارش و ارسال بسته با ای تیپاکس و ثبت تیکت پشتیبانی را مشاهده خواهید کرد.

سایت ای تیپاکس

برای استفاده از امکانات و قابلیت‌های ای تیپاکس کلیک کنید

ایجاد حساب کاربری ای‌ تیپاکس

  • استفاده از ایمیل معتبر: هنگام ایجاد حساب کاربری در ای‌ تیپاکس، حتماً از یک ایمیل معتبر استفاده کنید تا در صورت فراموشی رمز عبور، بتوانید از طریق آن اقدام به بازیابی رمزعبور حساب خود کنید.

  • ثبت اطلاعات حساب بانکی: پس از ثبت‌نام در ای‌ تیپاکس، برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به پرداختی‌های تیپاکس، حساب بانکی خود را ثبت کنید.

    • اطلاعات حساب بانکی شما برای واریز مبالغ مربوط به سفارش‌های پرداخت در محل (COD) و همچنین درخواست بازگشت وجه از کیف پول به حساب بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تمامی اطلاعات حساب بانکی کاربران نزد ای‌ تیپاکس محفوظ است و در اختیار افراد یا سازمان‌های دیگر قرار نخواهد گرفت.

  • ثبت اولیه آدرس: ثبت آدرس علاوه بر اینکه فرآیند ارسال سفارش‌هارا آسان می‌کند، به کارشناسان فروش ای‌ تیپاکس هم کمک می‌کند تا در صورت بروز هرگونه مشکل در جمع‌آوری بسته، مشکل را از طریق نمایندگی تخصیص‌یافته به سفارش شما پیگیری کنند.

آموزش ثبت‌نام در ای تیپاکس

داشبورد ای تیپاکس

در این بخش امکان ثبت سفارش، رهگیری بسته ارسالی، مشاهده موجودی و شارژ کیف پول وجود دارد، همچنین می‌توانید گزارش‌های مختلفی را در این بخش مشاهده کنید.

آشنایی با داشبورد ای‌ تیپاکس
داشبورد پلتفرم ای تیپاکس

ارتباط با کارشناسان ای‌ تیپاکس

  •  در صورت نیاز به راهنمایی یا پیگیری هرگونه مشکل، می‌توانید از طریق کارشناسان ای‌ تیپاکس موضوع را پیگیری کنید.
  •  برای ارتباط با کارشناسان، می‌توانید از داشبورد ای‌ تیپاکس، تیکت ثبت کنید.

تیکت پشتیبانی ای تیپاکس

در ای‌تیپاکس می‌توانید درخواست‌ها و مشکلات خود را از طریق ارسال تیکت به‌راحتی ثبت و پیگیری کنید. درصورت نیاز به ابجاد تیکت با مراجعه به بخش تیکت ای تیپاکس، روی ایجاد تیکت کلیک کنید و پس از وارد کردن موضوع، توضیحات موردنیاز و افزودن فایل‌های مرتبط، تیکت خود را ارسال کنید. پس از ارسال، می‌توانید وضعیت درخواست خود را در همین بخش مشاهده کنید.

راهنمای ارسال تیکت پشتیبانی ای‌تیپاکس
تیکت پشتیبانی ای تیپاکس

ثبت سفارش در‌ ای‌ تیپاکس

امکان ثبت سفارش، ثبت گروهی سفارش، ارسال با مقصد لاکر هوشمند و مشاهده لیست سفارش‌ها، مرسوله‌ها و سفارش‌های در انتظار پرداخت وجود دارد.

مراحل و نکات مهم ثبت سفارش در ای تیپاکس

ثبت سفارش در ای تیپاکس

بهترین روش ارسال بسته برای کسب‌وکارها و فروشگاه‌های آنلاین

برای کسب‌وکارهایی که در روز نیاز به ثبت تعداد زیادی بسته دارند و امکان ثبت تکی این بسته‌ها را ندارند، راه‌حل‌های متفاوتی وجود دارد:

ثبت گروهی سفارش (بالک آپلود) در ای تیپاکس

کاربران ای تیپاکس می‌توانند به ازای هر سفارش، تا 100 بسته را به‌صورت گروهی و همزمان ثبت کنند.

چگونه بسته‌های خود را به‌صورت گروهی در ای تیپاکس ثبت کنید

Api ای تیپاکس

امکان اتصال مستقیم به سیستم سفارش‌گذاری تیپاکس از طریق API برای فروشگاه‌های آنلاین و کسب‌وکارهایی که سایت فروشگاهی دارند، وجود دارد.

اتصال با استفاده از API به کسب‌وکارها اجازه میدهد تا سفارش‌های خود را به‌صورت اتوماتیک ثبت کنند. این روش نه‌تنها فرآیند ثبت سفارش را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند، بلکه با امکان ارتباط ۲۴ ساعته و در لحظه، به بهبود تجربه مشتریان و کاهش هزینه‌ها هم کمک می‌کند.

API ای‌ تیپاکس

پلاگین وردپرس تیپاکس

فروشگاه‌هایی که سایت وردپرسی دارند با نصب و فعال‌سازی این افزونه، می‌توانید از خدمات متنوع تیپاکس مانند ثبت سفارش، پرینت بارکد و شارژ کیف پول، به‌صورت مستقیم از طریق پنل وردپرس سایت خود استفاده کنید. از دیگر امکانات این افزونه می‌توان به اتصال مستقیم به ووکامرس، مدیریت جداگانه سفارش‌های ارسالی با تیپاکس و امکان نمایش هزینه ارسال به مشتریان پیش از ثبت سفارش اشاره کرد

آموزش نصب پلاگین وردپرس تیپاکس
  • یکی از قابلیت‌های ای‌ تیپاکس برای کسب‌وکارها، امکان انتخاب فرد فرستنده برای هر سفارش است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید سفارش‌ها را براساس افرادی که آن‌ها را ثبت کرده‌اند، تفکیک و مدیریت کنید. 

  • برای استفاده از این قابلیت، در بخش “سفارش > لیست مرسوله‌ها” بسته‌های خود را براساس نام فرستنده تفکیک کنید. همچنین می‌توانید از “فیلترها”یی که در بخش‌های مختلف ای‌ تیپاکس وجود دارد، برای جست‌وجو میان اطلاعاتی که قبلا ثبت کرده‌اید، استفاده کنید.

  • انتخاب “فرد فرستنده” و “فرد گیرنده” در مراحل ثبت سفارش الزامی است.

  • برای ثبت فرستنده یا گیرنده جدید، علاوه بر بخش “مشتری‌ها”، می‌توانید در زمان ثبت سفارش، با کلیک روی گزینه “فرد فرستنده” یا “فرد گیرنده” و انتخاب “ثبت فرد جدید”، اطلاعات شخص جدیدی را وارد و ثبت کنید.

ثبت اطلاعات فرد جدید
  • امکان ثبت آدرس و بسته‌هایی را که قبلا در ای‌ تیپاکس ثبت نکرده‌اید، علاوه بر بخش “آدرس‌ها” و “بسته‌ها”، از بخش ثبت سفارش هم امکان‌پذیر است.

  • برای جلوگیری از احتمال مفقودی بسته‌هایی که ابعاد آن‌ها کمتر از ۱۰ سانتی‌متر است، محتوای آن را در بسته‌ای با ابعاد بیشتر از 10 سانتی‌متر قرار دهید یا هنگام ثبت سفارش، از بخش بسته‌بندی، کارتن سایز ۱ (با ابعاد 10*10*15) را انتخاب نمایید.

  • لطفا توجه داشته باشید برای جبران خسارت احتمالی، حتما ارزش دقیق بسته خود را وارد کنید. کم‌ترین مبلغ جبران خسارت برای بسته‌ها 400 هزار تومان و بیش‌ترین مبلغ 100 میلیون تومان است. برای مشتریان قراردادی، این مبلغ تا بیشتر از 100 میلیون تومان قابل افزایش است.

  • همچنین، مبلغ جبران خسارت برای پاکت‌های حاوی اوراق و اسناد مجاز 400 هزار تومان و برای پاکت‌های حاوی کالا، حداکثر 1 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

  • پس از ثبت سفارش، پیامکی حاوی لینک‌ رهگیری و لینک پرداخت (درصورتی‌که سفارش پس‌کرایه باشد) برای فرستنده و گیرنده ارسال خواهد شد.

پلتفرم ای‌ تیپاکس به‌طور اختصاصی برای کسب‌وکارها طراحی شده است و مشتریان این کسب‌وکارها نیازی به ثبت‌نام در ای‌تیپاکس برای رهگیری سفارش‌های خود ندارند.

  • برای جلوگیری از مشکلات مربوط به ناموفق بودن سفارش‌ها و مدیریت آن‌ها، مقاله زیر را مطالعه کنید.

مدیریت سفارش‌های ناموفق در ای‌ تیپاکس

تفاوت سفارش (Order) و مرسوله (Parcel) در داشبورد ای‌ تیپاکس

هر سفارش می‌تواند شامل چندین فقره بسته باشد. فرض کنید سفارشی با 5 بسته ثبت کرده‌اید، وقتی سفارش شما به گیرنده تحویل داده می‌شود، در گزارش‌هایی که در ای‌تیپاکس مشاهده می‌کنید، یک سفارش و پنج مرسوله در وضعیت “تحویل شده” قرار می‌گیرند.

با استفاده از این قابلیت می‌توانید ارسال‌های خود را براساس سفارش و مرسوله هم مشاهده و مدیریت کنید.

تفاوت میان شماره سفارش و شماره قرارداد

هر سفارشی که در ای‌ تیپاکس ثبت می‌شود، ممکن است شامل یک یا چند بسته باشد. در این سفارش‌ها، بسته‌هایی که فرستنده و گیرنده یکسانی دارند، در قالب یک قرارداد شناخته می‌شوند و شماره قرارداد مشابهی خواهند داشت.

جمع‌آوری سفارش‌های ای‌ تیپاکس

  • در صورت انتخاب گزینه “جمع‌آوری در نمایندگی” در مرحله “طریقه پرداخت و ارسال” ثبت سفارش، پس از تکمیل مراحل و نصب بارکد روی بسته‌ها، باید آن‌ها را به نمایندگی تخصیص‌یافته به سفارش شما تحویل دهید.

  • در غیر این‌صورت با انتخاب “جمع‌آوری در محل مشتری” تیپاکس‌یار در زمان تعیین‌شده برای جمع‌آوری سفارش به آدرس فرستنده مراجعه خواهد کرد.

انتخاب نحوه جمع‌آوری در ای‌تیپاکس
  • برای مشاهده نمایندگی تخصیص یافته، از بخش “لیست سفارش‌ها”، سفارش موردنظر را پیدا کنید. سپس با کلیک روی “جزئیات مرسوله”، “نود تخصیص یافته جهت جمع‌آوری” را مشاهده کنید.

مشاهده نمایندگی تخصیص یافته برای جمع‌آوری در ای تیپاکس

پرداخت در محل (Cash on delivery )

پرداخت در محل یا COD، پرداخت هزینه کالا خریداری‌شده توسط مشتری در هنگام تحویل بسته است. فروشگاه‌های اینترنتی با استفاده از سرویس پرداخت در محل می‌توانند این امکان را به مشتریان خود دهند تا هزینه کالای خریداری‌شده را در زمان دریافت بسته پرداخت کنند.

  • در این روش، مبلغ کالا پس از تحویل بسته در مقصد از گیرنده دریافت شده و بعد از کسر کارمزد، در سریع‌ترین زمان ممکن به حساب فرستنده واریز می‌شود.

  • اگر می‌خواهید مبلغ کالای فروخته‌شده را از مشتری دریافت کنید، در مراحل ثبت سفارش، بخش “طریقه پرداخت و ارسال”، گزینه “دریافت مبلغ کالا از مشتری” را انتخاب کنید.

  • مبلغ کالای موردنظر به‌صورت پیش‌فرض بر اساس “ارزش بسته” که در بخش اطلاعات سفارش وارد کرده‌اید، از گیرنده دریافت می‌شود. 

  • درصورتی‌که نیاز به تغییر این مبلغ دارید، با کلیک روی “تغییر” در کنار مبلغ دریافتی، مبلغ موردنظر برای دریافت از مشتری را وارد کنید. توجه داشته باشید که مبلغ دریافتی نمی‌تواند از ارزش بسته بیشتر باشد.

پرداخت در محل ای تیپاکس (cod)
  • کارمزد ارائه سرویس COD برای ارسال در تهران مبلغ ثابت ۲۰۰۰ تومان برای هر بسته است و برای مسیرهای دیگر، معادل ۱ درصد از وجه COD است که در زمان واریز مبلغ COD به حساب فرستنده، از مبلغ واریزی کسر می‌شود.

هزینه بیمه هر سفارش بر اساس ارزش بسته که توسط مشتری اعلام می‌شود، محاسبه شده و ارتباطی با مبلغ دریافتی از مشتری (COD) ندارد.

  • در صورتی‌که مشتری تمایل به استفاده از سرویس پس‌کرایه داشته باشد، مبلغی به‌عنوان هزینه سرویس پس‌کرایه به مجموع هزینه‌های قابل پرداخت افزوده خواهد شد.

  • سفارش‌هایی که زمان تسویه آن‌ها در چهار روز پایانی ماه باشد، ابتدای ماه بعد پرداخت خواهند شد.

توجه داشته باشید که ثبت کردن حساب بانکی برای واریز مبلغ کالا الزامی است.

  • امکان استفاده همزمان از دو سرویس پس‌کرایه و پرداخت در محل (COD) برای مشتریان وجود دارد.

کد رهگیری شخصی ای‌ تیپاکس

  • در ثبت سفارش > بازبینی و تایید با وارد کردن کد رهگیری شخصی می‌توانید از این کد برای جست‌وجو میان سفارش‌ها انتخاب کنید.

  • کسب‌وکارها می‌توانند از شماره فاکتورهای شخصی خود برای تفکیک و مدیریت سفارش‌ها استفاده کنند.

اختصاص کد رهگیری شخصی ای تیپاکس
  • برای استفاده از کد رهگیری شخصی، می‌توانید در بخش “سفارش > لیست سفارش‌ها” و یا “سفارش > لیست مرسوله‌ها”، کد رهگیری شخصی خود را در قسمت کد رهگیری (TraceCode) وارد کنید.

چاپ و پرینت بارکد سفارش در ای تیپاکس

  • بسته‌بندی و محتویات داخل بسته باید مطابق با قوانین و استانداردهای حمل‌ونقل باشد. همچنین، بسته‌بندی به‌عهده فرستنده است و باید سالم و بدون آسیب‌دیدگی باشد.

  • پس از ثبت سفارش، بارکد بسته‌ها را چاپ کرده و روی آن‌ها بچسبانید تا بسته‌ها در زمان مراجعه تیپاکس‌یار برای جمع‌آوری آماده باشند.

  • برای چاپ بارکد بسته مورد نظر، ابتدا به بخش «سفارش > لیست مرسوله‌ها» بروید و سپس روی «پرینت» که زیر شماره بارکد بسته قرار دارد، کلیک کنید.
پرینت بارکد سفارش ای تیپاکس
  • مناسب‌ترین “نوع بارکد” برای چاپ و نصب روی بسته‌ها، نوع بارکد و اطلاعات است.

بهترین نوع بارکد ای تیپاکس برای چاپ
  • برای چاپ بهتر بارکدها، در صفحه مربوط به تنظیمات پرینت، در بخش طرح‌بندی (Layout) گزینه «Landscape» را انتخاب کنید.

  • پس از چاپ بارکد سفارش، آن‌ها را درقسمت مشخص شده روی بسته‌ها بچسبانید.

برای آشنایی با نحوه چاپ گروهی بارکد بسته‌ها کلیک کنید

مدیریت مالی در ای تیپاکس

بخش مالی پلتفرم ای تیپاکس به شما این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی تراکنش‌های خود را مدیریت کنید. در این بخش می‌توانید گزارش مالی و لیست تراکنش‌ها را مشاهده کرده و در قالب یک فایل اکسل دریافت کنید. همچنین، در لیست تراکنش‌ها امکان شخصی‌سازی اطلاعات و چاپ آن‌ها وجود دارد. درصورت نیاز به انتقال وجه از کیف پول ای تیپاکس به حساب خود می‌توانید در همین بخش درخواست بازگشت وجه ثبت کرده و وضعیت آن را مشاهده کنید.

امور مالی و درخواست بازگشت وجه
مدیریت امور مالی ای تیپاکس

مدیریت آدرس‌ها، مشتری‌ها و بسته‌ها در پلتفرم ای تیپاکس

در ای‌تیپاکس می‌توانید به‌راحتی آدرس‌های فرستندگان و گیرندگان، مشتریان و بسته‌های خود را مدیریت کنید. در بخش آدرس‌ها، دو بخش مجزا برای فرستندگان و گیرندگان وجود دارد که امکان ثبت، ویرایش و جست‌وجوی میان آدرس‌ها وجود دارد.

در بخش مشتری‌ها، می‌توانید لیست تمامی فرستندگان و گیرندگان را مشاهده کرده و درصورت نیاز مشتریان پرتکرار خود را به این لیست اضافه کنید. همچنین، امکان جست‌وجو و دریافت لیست مشتریان در قالب فایل اکسل وجود دارد.

در بخش بسته‌ها هم می‌توانید با ثبت بسته‌های پرتکرار فرآیند ثبت سفارش با ای تیپاکس را سریع‌تر انجام دهید.

بخش آدرس‌ها، بسته‌ها و مشتری‌ها
آدرس‌های ای تیپاکس
مشتری‌های ای تیپاکس
بخش بسته‌های ای تیپاکس

برای آشنایی با برآورد هزینه ارسال و نحوه رهگیری بسته، مقاله‌های زیر را مطالعه کنید

3 روش برآورد هزینه ارسال
رهگیری بسته با ای تیپاکس

Related Posts

رهگیری بسته با ای‌تیپاکس

رهگیری بسته پستی با ای‌تیپاکس

رهگیری بسته پستی با ای‌تیپاکس

در دنیای امروز، با گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی رهگیری بسته‌های پستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چه... read more

پرینت گروهی بارکد بسته‌ها

چاپ گروهی بارکد

جریان کار به مجموعه‌ فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای انجام یک وظیفه مشخص یا دستیابی هدفی خاص انجام... read more
نصب-وراه‌اندازی-افزونه-وردپرس

آموزش جامع نصب و راه‌اندازی افزونه تیپاکس در وردپرس

آموزش جامع نصب و راه‌اندازی افزونه تیپاکس در وردپرس

اگر به دنبال راهی برای ساده‌‌سازی فرآیند ارسال محصولات فروشگاه خود هستید،... read more
ثبت تیکت پشتیبانی ای‌تیپاکس

ثبت تیکت در ای‌تیپاکس

تیکت ای‌تیپاکس

در دنیای پرسرعت تجارت الکترونیک، ارائه خدمات پشتیبانی کارآمد و مؤثر نقش حیاتی‌ای را در رضایت مشتریان ایفا می‌کند.... read more
داشبورد ای‌تیپاکس

آشنایی با ای‌تیپاکس (داشبورد)

آشنایی با بخش داشبورد ای‌تیپاکس

پس از ایجاد حساب کاربری و تکمیل اطلاعات می‌توانید از داشبورد ای‌تیپاکس استفاده کنید. (برای یادگیری... read more
ثبت گروهی سفارش تیپاکس

ثبت گروهی سفارش (بالک آپلود)

ثبت گروهی سفارش (بالک آپلود)

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها با گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی، مدیریت ارسال سفارش‌ها به‌صورت سریع و دقیق است. بسیاری... read more
برآورد هزینه ارسال با ای‌تیپاکس

برآورد هزینه ارسال با تیپاکس

برآورد قیمت و هزینه ارسال بسته با تیپاکس | محاسبه آنلاین هزینه تیپاکس

هزینه و قیمت ارسال بسته پستی، یکی از... read more

بخش مالی ای‌تیپاکس

آشنایی با بخش مالی ای‌تیپاکس

با توجه به اهمیت مباحث مالی و گزارش‌های مربوط در این زمینه برای کسب‌وکارها، امکان مشاهده... read more
پشتیبانی مای تیپاکس

پشتیبانی مای تیپاکس

پشتیبانی مای تیپاکس

اپلیکیشن مای تیپاکس به‌منظور ارائه خدمات بهتر و پاسخ‌دهی سریع‌تر به مشکلات، امکاناتی همچون ثبت آنلاین درخواست... read more
آموزش ثبت سفارش با ای تیپاکس

ثبت سفارش در ای‌تیپاکس

ثبت سفارش در ای‌تیپاکس

با افزایش خریدهای اینترنتی، همواره کسب‌وکارها به‌دنبال بهبود فرآیند ثبت سفارش و ارسال بسته‌های فروشگاه خود هستند.... read more

آخرین مطالب

خطاهای مای تیپاکس
راهنمای جامع خطاهای مای تیپاکس
1404/01/27
نمایندگی تیپاکس
مزایای ای تیپاکس برای نمایندگی‌های تیپاکس
1403/12/19
برنامه فعالیت مای تیپاکس در پایان سال 1403 و فروردین 1404
برنامه فعالیت مای تیپاکس در اسفند 1403 و فروردین 1404
1403/12/13

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک

آکادمی تیپاکس
آدرس:

تهران، بین کیلومتر 9 و 10 جاده مخصوص کرج، شهرک استقلال، خیابان نخ زرین، بلوار تعاون، نبش کوچه رضا، پلاک 12، ساختمان تیپاکس

تلفن امور مشتریان:
8457
تلفن ستاد:

41036000

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت تیپاکس اکسپرس پارس است. کپی‌رایت ©2024

  • ای تیپاکس
  • مای تیپاکس
  • اخبار
  • آموزش