راهنمای جامع ای تیپاکس
ای تیپاکس، پلفترم فروش سازمانی تیپاکس که با هدف بهینهسازی و سادهسازی فرآیند ارسال کالا برای تمامی کسبوکارها طراحی شده است. با استفاده از ای تیپاکس دیگر نیازی به مراجعه حضوری به نمایندگیهای تیپاکس و یا تماس تلفنی برای جمعآوری و ارسال بستهها نیست.
در این مقاله به آشنایی با پلتفرم ای تیپاکس و نکات مهم استفاده از آن میپردازیم.
آنچه در این مقاله می خوانید
آشنایی با پلتفرم ای تیپاکس
برای آشنایی با بخشها و امکانات مختلف پلتفرم ای تیپاکس، ویدیو زیر را مشاهده کنید.
ایجاد حساب کاربری ای تیپاکس
استفاده از ایمیل معتبر: هنگام ایجاد حساب کاربری در ای تیپاکس، حتماً از یک ایمیل معتبر استفاده کنید تا در صورت فراموشی رمز عبور، بتوانید از طریق آن اقدام به بازیابی رمزعبور حساب خود کنید.
ثبت اطلاعات حساب بانکی: پس از ثبتنام در ای تیپاکس، برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به پرداختیهای تیپاکس، حساب بانکی خود را ثبت کنید.
- اطلاعات حساب بانکی شما برای واریز مبالغ مربوط به سفارشهای پرداخت در محل (COD) و همچنین درخواست بازگشت وجه از کیف پول به حساب بانکی مورد استفاده قرار میگیرد.
تمامی اطلاعات حساب بانکی کاربران نزد ای تیپاکس محفوظ است و در اختیار افراد یا سازمانهای دیگر قرار نخواهد گرفت.
ثبت اولیه آدرس: ثبت آدرس علاوه بر اینکه فرآیند ارسال سفارشهارا آسان میکند، به کارشناسان فروش ای تیپاکس هم کمک میکند تا در صورت بروز هرگونه مشکل در جمعآوری بسته، مشکل را از طریق نمایندگی تخصیصیافته به سفارش شما پیگیری کنند.
ارتباط با کارشناسان ای تیپاکس
- در صورت نیاز به راهنمایی یا پیگیری هرگونه مشکل، میتوانید از طریق کارشناسان ای تیپاکس موضوع را پیگیری کنید.
برای ارتباط با کارشناسان ای تیپاکس، میتوانید از داشبورد ای تیپاکس، تیکت ثبت کنید.
تیکت پشتیبانی
برای آشنایی با چگونگی ثبت تیکت در ای تیپاکس، مقاله زیر را مطالعه کنید.
ثبت سفارش در ای تیپاکس
یکی از قابلیتهای ای تیپاکس برای کسبوکارها، امکان انتخاب فرد فرستنده برای هر سفارش است. با استفاده از این قابلیت میتوانید سفارشها را براساس افرادی که آنها را ثبت کردهاند، تفکیک و مدیریت کنید.
برای استفاده از این قابلیت، در بخش “سفارش > لیست مرسولهها” بستههای خود را براساس نام فرستنده تفکیک کنید. همچنین میتوانید از “فیلترها”یی که در بخشهای مختلف ای تیپاکس وجود دارد، برای جستوجو میان اطلاعاتی که قبلا ثبت کردهاید، استفاده کنید.
انتخاب “فرد فرستنده” و “فرد گیرنده” در مراحل ثبت سفارش الزامی است.
برای ثبت فرستنده یا گیرنده جدید، علاوه بر بخش “مشتریها”، میتوانید در زمان ثبت سفارش، با کلیک روی گزینه “فرد فرستنده” یا “فرد گیرنده” و انتخاب “ثبت فرد جدید”، اطلاعات شخص جدیدی را وارد و ثبت کنید.
امکان ثبت آدرس و بستههایی را که قبلا در ای تیپاکس ثبت نکردهاید، علاوه بر بخش “آدرسها” و “بستهها”، از بخش ثبت سفارش هم امکانپذیر است.
برای جلوگیری از احتمال مفقودی بستههایی که ابعاد آنها کمتر از ۱۰ سانتیمتر است، محتوای آن را در بستهای با ابعاد بیشتر از 10 سانتیمتر قرار دهید یا هنگام ثبت سفارش، از بخش بستهبندی، کارتن سایز ۱ (با ابعاد 10*10*15) را انتخاب نمایید.
لطفا توجه داشته باشید برای جبران خسارت احتمالی، حتما ارزش دقیق بسته خود را وارد کنید. کمترین مبلغ جبران خسارت برای بستهها 400 هزار تومان و بیشترین مبلغ 100 میلیون تومان است. برای مشتریان قراردادی، این مبلغ تا بیشتر از 100 میلیون تومان قابل افزایش است.
-
همچنین، مبلغ جبران خسارت برای پاکتهای حاوی اوراق و اسناد مجاز 400 هزار تومان و برای پاکتهای حاوی کالا، حداکثر 1 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
پس از ثبت سفارش، پیامکی حاوی لینک رهگیری و لینک پرداخت (درصورتیکه سفارش پسکرایه باشد) برای فرستنده و گیرنده ارسال خواهد شد.
پلتفرم ای تیپاکس بهطور اختصاصی برای کسبوکارها طراحی شده است و مشتریان این کسبوکارها نیازی به ثبتنام در ایتیپاکس برای رهگیری سفارشهای خود ندارند.
تفاوت سفارش (Order) و مرسوله (Parcel) در داشبورد ای تیپاکس
هر سفارش میتواند شامل چندین فقره بسته باشد. فرض کنید سفارشی با 5 بسته ثبت کردهاید، وقتی سفارش شما به گیرنده تحویل داده میشود، در گزارشهایی که در ایتیپاکس مشاهده میکنید، یک سفارش و پنج مرسوله در وضعیت “تحویل شده” قرار میگیرند.
با استفاده از این قابلیت میتوانید ارسالهای خود را براساس سفارش و مرسوله هم مشاهده و مدیریت کنید.
تفاوت میان شماره سفارش و شماره قرارداد
هر سفارشی که در ای تیپاکس ثبت میشود، ممکن است شامل یک یا چند بسته باشد. در این سفارشها، بستههایی که فرستنده و گیرنده یکسانی دارند، در قالب یک قرارداد شناخته میشوند و شماره قرارداد مشابهی خواهند داشت.
جمعآوری سفارشهای ای تیپاکس
در صورت انتخاب گزینه “جمعآوری در نمایندگی” در مرحله “طریقه پرداخت و ارسال” ثبت سفارش، پس از تکمیل مراحل و نصب بارکد روی بستهها، باید آنها را به نمایندگی تخصیصیافته به سفارش شما تحویل دهید.
در غیر اینصورت با انتخاب “جمعآوری در محل مشتری” تیپاکسیار در زمان تعیینشده برای جمعآوری سفارش به آدرس فرستنده مراجعه خواهد کرد.
برای مشاهده نمایندگی تخصیص یافته، از بخش “لیست سفارشها”، سفارش موردنظر را پیدا کنید. سپس با کلیک روی “جزئیات مرسوله”، “نود تخصیص یافته جهت جمعآوری” را مشاهده کنید.
پرداخت در محل (Cash on delivery )
پرداخت در محل یا COD، پرداخت هزینه کالا خریداریشده توسط مشتری در هنگام تحویل بسته است. فروشگاههای اینترنتی با استفاده از سرویس پرداخت در محل میتوانند این امکان را به مشتریان خود دهند تا هزینه کالای خریداریشده را در زمان دریافت بسته پرداخت کنند.
در این روش، مبلغ کالا پس از تحویل بسته در مقصد از گیرنده دریافت شده و بعد از کسر کارمزد، در سریعترین زمان ممکن به حساب فرستنده واریز میشود.
اگر میخواهید مبلغ کالای فروختهشده را از مشتری دریافت کنید، در مراحل ثبت سفارش، بخش “طریقه پرداخت و ارسال”، گزینه “دریافت مبلغ کالا از مشتری” را انتخاب کنید.
مبلغ کالای موردنظر بهصورت پیشفرض بر اساس “ارزش بسته” که در بخش اطلاعات سفارش وارد کردهاید، از گیرنده دریافت میشود.
درصورتیکه نیاز به تغییر این مبلغ دارید، با کلیک روی “تغییر” در کنار مبلغ دریافتی، مبلغ موردنظر برای دریافت از مشتری را وارد کنید. توجه داشته باشید که مبلغ دریافتی نمیتواند از ارزش بسته بیشتر باشد.
کارمزد ارائه سرویس COD برای ارسال در تهران مبلغ ثابت ۲۰۰۰ تومان برای هر بسته است و برای مسیرهای دیگر، معادل ۱ درصد از وجه COD است که در زمان واریز مبلغ COD به حساب فرستنده، از مبلغ واریزی کسر میشود.
هزینه بیمه هر سفارش بر اساس ارزش بسته که توسط مشتری اعلام میشود، محاسبه شده و ارتباطی با مبلغ دریافتی از مشتری (COD) ندارد.
در صورتیکه مشتری تمایل به استفاده از سرویس پسکرایه داشته باشد، مبلغی بهعنوان هزینه سرویس پسکرایه به مجموع هزینههای قابل پرداخت افزوده خواهد شد.
سفارشهایی که زمان تسویه آنها در چهار روز پایانی ماه باشد، ابتدای ماه بعد پرداخت خواهند شد.
توجه داشته باشید که ثبت کردن حساب بانکی برای واریز مبلغ کالا الزامی است.
امکان استفاده همزمان از دو سرویس پسکرایه و پرداخت در محل (COD) برای مشتریان وجود دارد.
کد رهگیری شخصی ای تیپاکس
در ثبت سفارش > بازبینی و تایید با وارد کردن کد رهگیری شخصی میتوانید از این کد برای جستوجو میان سفارشها انتخاب کنید.
کسبوکارها میتوانند از شماره فاکتورهای شخصی خود برای تفکیک و مدیریت سفارشها استفاده کنند.
برای استفاده از کد رهگیری شخصی، میتوانید در بخش “سفارش > لیست سفارشها” و یا “سفارش > لیست مرسولهها”، کد رهگیری شخصی خود را در قسمت کد رهگیری (TraceCode) وارد کنید.
چاپ و پرینت بارکد سفارش
بستهبندی و محتویات داخل بسته باید مطابق با قوانین و استانداردهای حملونقل باشد. همچنین، بستهبندی بهعهده فرستنده است و باید سالم و بدون آسیبدیدگی باشد.
پس از ثبت سفارش، بارکد بستهها را چاپ کرده و روی آنها بچسبانید تا بستهها در زمان مراجعه تیپاکسیار برای جمعآوری آماده باشند.
- برای چاپ بارکد بسته مورد نظر، ابتدا به بخش «سفارش > لیست مرسولهها» بروید و سپس روی «پرینت» که زیر شماره بارکد بسته قرار دارد، کلیک کنید.
مناسبترین “نوع بارکد” برای چاپ و نصب روی بستهها، نوع بارکد و اطلاعات است.
برای چاپ بهتر بارکدها، در صفحه مربوط به تنظیمات پرینت، در بخش طرحبندی (Layout) گزینه «Landscape» را انتخاب کنید.
پس از چاپ بارکد سفارش، آنها را درقسمت مشخص شده روی بستهها بچسبانید.
برای آشنایی با پلتفرم ایتیپاکس و بخشهای مختلف آن مقالههای زیر را مطالعه کنید.